Vårt arv

of Filofax

1910

Från början

Konceptet med systemkalender kommer ursprungligen från USA när en kanadensisk ingenjör J.C Parker hittar på ett system för att ersätta tekniska handböcker, som var för stora att bära.

1920

Lefax lanseras i England

Överste Disney, en officer i brittiska armen, köper en Lefax systemkalender i USA och föreslår sin vän William Rounce, att de ska lansera produkten i England. Rounce var tryckare till yrket.

1921

Namnet Filofax föds

Företaget Norman & Hill startas av William Rounce och partnern Posseen Hill. De ska importera Lefax systemkalendrar till England. Den tillfälliga medarbetaren Grace Scurr föreslår att kalendern skall kallas Filofax - en term som kommer från 'file-of-facts' (pärm med fakta)

1930

Filofax blir ett registrerat varumärke

27:e November, 1930

1939

Filofax används av militären

Under kriget används Filofax kalendrar av anställda hos The Queens Military Academy i Sandhurst. I militära kretsar kallas de ibland för vademecums - latin för 'alltid med mig'

1940

Grace Scurr räddar företaget

Företaget Norman & Hill blir totalförstört av en bomb under blitzen. Företaget kan rekonstrueras av Grace Scurr som har skrivit in viktig information i sin Filofax. Hon tog hem den varje kväll.

1975

Storleken pocket lanseras

Paret David och Leslie Collischon startar ett företag som kallas Pocketfax för att sälja kalendrar från Filofax direkt till kunder via postorder. De blir Norman & Hills största kunder.

1976

Filofax bestiger Mount Everest

Den gemensamma expeditionen från England och Nepal till Mount Everest använder Filofax för att planera sin resa.

1987

I en affär nära dig!

Filofax finns hos 1250 återförsäljare i Storbritannien

Annonser 'Famous Filofax' blir en succé

Annonskampanjen 'Famous Filofax' lanseras i England.

1988

Filofax förvärvar pennföretaget Yard-O-Led

Det exklusiva pennföretaget Yard-O-Led som är baserat i Birmingham och ägs av Tim Tufnell förvärvas av Filofax.

1989

Nya storlekar!

Storlekarna Pocket och Deskfax lanseras.

1992

Förvärv

Filofax köper konkurrent i USA, Lefax

1993

En ny storlek!

A5 storleken lanseras.

1994

Filofax köper Henry Ling & Son

Filofax förvärvar kortföretaget Henry Ling & Son.

1995

Filofax förvärvar Microfile

Filofax köper Topps of England för att komma åt konkurrerande varumärke, Microfile. Filofax får drottningens utmärkelse för Export achivement.

1996

A night at the museum

Filofax firar 75-årsjubileum med en utställning på Design Museum i London.

En ny storlek!

Storleken Mini lanseras.

1998

Filofax köps av Day Runner

Filofax förvärvas av Day Runner Inc med säte i Kalifornien.

2001

Filofax köps upp av Letts

Filofax förvärvas av Letts Holdings med säte i Edinburgh 1997.

A4 ny storlek!

A4 pärmar Filofax lanseras.

2002

Nya produktgrupper…

Filofax lanserar nya produktgrupper; väskor, portföljer,PDA fodral och små lädervaror.

2003

En ny företagsgrupp

Letts Filofax Group bildas

2004

Välgörenhet

Filofax lanserar en rosa pärm som säljs till förmån för kampen mot bröstcancer.

2006

Slogan "It´s a Way of Life lanseras

Annonskampanjen "It´s a Way of Life lanseras

Förändringens vindar

Filofax köps av Phoenix Equity Partners.

2011

Alice Temperley designar

Filofax och brittiska designers Alice Temperley lanserar en kollektion av pärmar.

En ny produktgrupp

Flex by Filofax skrivböcker lanseras

2012

Teknik & papper

Filofax lanserar teknikvänliga produkter

Filofax och olympiaden

Filofax får rättigheten att lansera produkter för 2012 års olympiad ¶lympics i London

2013

Välgörenhet

Filofax i England i samarbete med Springboard for Children

Foto copyright Davina Foster & Stephen Carrick-Davies.

Nya tider

Filofax köps av HSGP Investments.

2014

Introducing FLB Group

Filofax Ltd and Charles Letts & Co Ltd become one entity under a new company name, FLB Group Ltd.

FRAMTIDEN

Filofax vill fortfarande vara relevant och trendigt. Pappersbaserade produkter kommer alltid att vara kärnverksamheten men framtida produkter kommer vara designade att möte kundens förändrade beteende.

Vad betyder detta?

Våra kombinerade produkter med teknik blir viktigare och expanderar. Fortfarande vill vi vara innovativa och nyskapande på pappersprodukter.